Leenane, 5 september 2014 - Reisverslag uit Leenaun, Ierland van john en ingeborg - WaarBenJij.nu Leenane, 5 september 2014 - Reisverslag uit Leenaun, Ierland van john en ingeborg - WaarBenJij.nu

Leenane, 5 september 2014

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg john en ingeborg

07 September 2014 | Ierland, Leenaun

We beginnen deze ochtend weer met klimmen en bovenop de heuvels is het soms oorverdovend stil. Onderweg zie ik overal bramenstruiken, wilde fucsia's, orchideeen en o.a. kamperfoelie. Ik kom ze elke dag weer tegen. We fietsen langs vele meertjes en zien het turfsteken. Grote zwarte repen opengewerkte grond en stapel turf dat ligt te drogen. We komen in Westport. Hier trekken veel pelgrims doorheen die de berg St. Patrick willen beklimmen. Hier komen we ook langs en zien inderdaad wandelaars op de berg. Van Westport fietsen we naar Louisburgh waar we lunchen. Ik ga een Spar binnen, waar ze verse baquette beleggen. We zijn net op tijd want kort na ons stroomt een middelbare school leeg. Allemaal jongens en meiden in donkergrijze broeken of rokken en groene truien die zichzelf op iets lekkers tracteren. Na een half uur zijn ze weg en wij gaan ook verder. Dan zie ik grote bergen opdoemen en we fietsen er recht op af. Ik weet even niet hoe de route loopt. John wijst op de ruimte ertussenin, waar we doorheen zullen gaan.
Het landschap wordt ruiger en we komen steeds dichter bij de kloof ondertussen de schapen ontwijkend, die overal op de weg lopen. Dan zien we ineens een meer onderaan. Het is prachtig! We komen bij de enige fjord die Ierland rijk is en fietsen langs de hoge imposante bergen, onderaan over een weggetje langs het meer. Dit weggetje loopt kilometers lang langs het meertje en we maken een lus, langs een waterval voordat we onze B&B bereiken. Het uitzicht is geweldig. In onze B&B verblijven 3 Ierse fietsers, allen politieagent. 2 van hen hebben 25 jaar geleden dezelfde fietstocht gemaakt die ze nu weer maken en de derde, jongere collega, gaat nu ook mee. In de B&B eten we en de eigenaar adviseert ons in het winkeltje wijn te kopen en die tijdens het eten op te drinken, want dat is goedkoper. De rest van de wijn drinken we later met de 3 mannen in de lounge-room op. Een van hen is al met pensioen en toch evenoud als ons! Als je 30 jaar in dienst bent als politieagent mag je hier met pensioen. Het is een erg gezellige avond geworden.