Wexford, 16 september 20114 - Reisverslag uit Loch Garman, Ierland van john en ingeborg - WaarBenJij.nu Wexford, 16 september 20114 - Reisverslag uit Loch Garman, Ierland van john en ingeborg - WaarBenJij.nu

Wexford, 16 september 20114

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg john en ingeborg

17 September 2014 | Ierland, Loch Garman

22. Wexford, 16 september 2014
Onze gastvrouw had ons -bij het reserveren van de overnachting- gewaarschuwd dat er die avond een dansavond was en dat we daar misschien enige overlast van zouden kunnen ondervinden. De avond ervoor waren we nog even in de richting van de Abdij gaan wandelen, omdat het weer zo'n prachtige avond was en spraken iemand aan die de hond aan het uitlaten was. Zij vertelde dat er in het gebouw dat voor de Pilgrimshoeve stond, die avond ook een dansavond was. Ze zijn er hier gek op en wij waren meteen uitgenodigd. Erg aardig maar onze beentjes willen niet, die van mij althans niet want die verzuren bij elke 2e trap die ik op moet. Inmiddels zijn we erachter gekomen dat ons schema niet helemaal klopt. Als we dit blijven volgen hebben we niet genoeg tijd om Dublin te zien. We besluiten om naar Wexford te gaan en van daaruit de volgende dag de trein naar Dublin te pakken. We vervolgen de route naar New Ross waar aan de kade van de rivier een replica ligt van het Dunbrody Emigrant Ship, waarop tussen 1845 en 1870 vele duizenden Ieren de oversteek naar Amerika begonnen. Deze duurde 45 dagen en de meesten haalden dit niet.
Omdat we vanaf New Ross van de route af zullen gaan, lopen we de 'Tourist Information' binnen, om te kijken hoe we het beste naar Wexford kunnen fietsen. Dat is niet makkelijk en de Ieren verwijzen ons vaak naar de 'R' wegen, maar hierop mogen de auto's 100 km/h rijden en er is geen fietsstrook. We hebben al een paar keer noodgedwongen stukken van deze wegen moeten fietsen, maar ik vind het doodeng. Bij de bushalte tegenover het Informatiecentrum stopt een bus en ik had begrepen dat fietsen gratis meemogen met de bus, mits er hiervoor plaats is. We vragen het de buschauffeur die er staat en het klopt, bovendien kwam er vijf minuten later een bus die naar Wexford zou rijden. Die bus hebben we genomen waarmee voor ons de fietsronde in Ierland in New Ross stopt. Morgen nemen we de trein naar Dublin en hebben daar een overnachting kunnen regelen via 'airbnb'. We hebben dan twee dagen om Dublin te bekijken en zullen zaterdagochtend de ferry nemen naar Holyhead in Engeland.