dag 31 Villafranca - Sarria - Reisverslag uit Sarria, Spanje van john en ingeborg - WaarBenJij.nu dag 31 Villafranca - Sarria - Reisverslag uit Sarria, Spanje van john en ingeborg - WaarBenJij.nu

dag 31 Villafranca - Sarria

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg john en ingeborg

12 Juni 2013 | Spanje, Sarria

Peter, de Engelsman verblijft in dezelfde refugio als waar wij zijn en we ontmoeten hem in het centrum van Villafranca del Bierzo waar hij inmiddels aan het eten is. We schuiven bij hem aan. Het is gezellig in het centrum van Villafranca del Bierzo met al die pelgrims die er rondlopen. Vanmorgen was er alweer vroeg gerommel in onze ruimte waardoor ik om 6.30 uur ook al op was en we -na een prima verzorgd ontbijt- om 7.30 uur alweer op de fiets zitten, richting O Cebreiro. We krijgen in ons routeboekje het advies om goed uitgerust aan de ruim 30 km klim te beginnen en dat doen we. Volgens ons routeboekje fietsen we slingerend over de snelweg heen en het ziet er op papier niet gezellig uit. Niets is minder waar! De route verlaat Villafranca del Bierzo langs de kloosterkerk en de brug over de Rio Burbia. Meteen komen we in een oase van prachtig groen en passeren geregeld schattige Spaanse (lint)dorpjes. We zien de snelweg af en toe maar het geluid van de vele vogels en de kabbelende beekjes overstemmen het geluid van de auto's. Het is geweldig om hier te fietsen en je zou bijna vergeten dat we toch nog wel die ontzettend grote berg over moeten waarvan vooral het laatste deel erg pittig blijkt. De omgeving en de prachtige vergezichten maken het echter helemaal goed. We starten de dag in T-shirt maar gaandeweg de top wordt het kouder en mistiger en trekken we onze fleecevesten aan. Helemaal bovenaan, in O Cebreiro lijkt het alsof we in de vroege middeleeuwen zijn beland. We bestellen koffie in een oud middeleeuws café waar de open haard brandt. O Cebreiro ligt op de hoogste bergkam tussen Leon en Galicia. Als er rondom wolken hangen, -net als vandaag- krijgt O Cebreiro een mysterieus tintje, een verklaring voor de vele legenden waarin dit plaatsje een rol speelt. Deze berg schijnt een bewaarplaats te hebben van de Heilige Graal waarnaar ridders steeds op zoek waren. Bij de afdaling zien we weer heel andere vergezichten en het blijft prachtig. We besluiten in Sarria te overnachten, na 74 km. Als we na het douchen een terrasje gaan pakken zit daar onze Engelse Peter ook weer. Hierna belandden we in een Italiaans restaurantje, een heel fijne afwisseling na alle Spaanse (pelgrims)dinertjes.