dag 30 Rabanal - Villafranca - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van john en ingeborg - WaarBenJij.nu dag 30 Rabanal - Villafranca - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van john en ingeborg - WaarBenJij.nu

dag 30 Rabanal - Villafranca

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg john en ingeborg

10 Juni 2013 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Het pelgrimsmenu, gisterenavond in onze hostel smaakte heerlijk. We zaten langs twee Nederlandse dames die beiden Corrie heten. Ze hebben elkaar onderweg gevonden en we raken met hen in gesprek. Voorzichtig vraag ik hen naar hun leeftijd: 73 en 82 jaar! Corrie van 82 is in Burgos bij een dokter in het ziekenhuis terecht gekomen met een zere knie die ze drie dagen moest koelen en trok daarna weer verder. Ze hebben beiden hun levensverhaal en het ontroert me. Ik noteer hun beider e-mailadres en we beloven elkaar te schrijven. Vanmorgen, na het prima ontbijtje in de hostel, zaten we alweer om 7.45 uur op de fiets richting Cruz de Ferro. Dit is een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam op het hoogste punt van de weg (1500 m). Dit monument vormt een indrukwekkend en markant punt op de route, een bemoedigend teken voor pelgrims dat zij Santiago zouden gaan halen. Zover zijn we nog niet, eerst klimmen! Na een paar km zien we Corrie van 82 lopen, met haar karretje. We stoppen even om bij te kletsen, heel hard gaan wij ook niet want we klimmen soms 7 tot 10%. Dan belandden we in de mist en zien we helaas niet zoveel meer van de omgeving. Af en toe zien we de wandelaars of we horen gelach. En natuurlijk zijn er de witte kreten weer op het wegdek: 'beat it' / 'think positive'/ 'up' / 'come on', om te eindigen met 'got it!' Bij het kruis staan een handjevol wandelaars en een paar fietsers. We ontmoeten een Sloveen die ook van huis uit is komen fietsen en er al 2600 km op heeft zitten. Na een korte afdaling volgt een korte, steile klim naar een tweede hoogte van 1500 m. De afdaling hierna is lang, steil en spectaculair! We waren gewaarschuwd dat het een zeer gevaarlijke afdaling is waar al veel ongelukken zijn gebeurd. De witte kalk op de weg waarschuwt vele malen; 'slow!'. Met knijpende handen rondom onze handremmen maken we de afdaling. Onderaan heb ik tintelende vingers en heb ik het héél koud! In Molinaseca, onderaan de afdaling drinken we koffie om weer wat warm te worden. We vervolgen de weg naar de leuke stad Ponferrada maar raken in de stad onze weg kwijt en ja, dat komt doordat we de witte pijlen volgden die dus niet altijd onze route volgen. Dat kost ons uiteindelijk 6 km maar dat is het waard. We weten nog niet waar we willen eindigen vandaag. Onderweg raken we aan de praat met een Engelsman, Peter die we al vaker zijn tegengekomen. Hij is met de mountainbike en deze fietsers volgen de route van de wandelaars. Ondertussen is het warm geworden en kan ik in korte broek en T-shirt gaan fietsen. Uiteindelijk volgen er nog een paar fikse klimmetjes en besluiten we te stoppen in Villafranca del Bierzo. Als wij het stadje boven binnenkomen staat daar rechts in een straatje de Santiagokerk uit 1186. Onder de 'poort van vergeving' was vroeger voor degenen die niet verder konden gaan wegens ziekte of zwakte dispensatie mogelijk van het laatste deel van de tocht. Ik ben niet ziek, zwak of misselijk maar verlang inmiddels wel naar huis. We vinden een bed in de plaatselijke refugio. Het laatste traject van onze tocht zal morgen ingaan.

• 10 Juni 2013 - 20:28

Miriam En Henk:

Succes met de laatste loodjes! Geniet er nog even van.

Henri Van De Put:

Hoi John en Ingeborg,
    Is was vergeten jullie te volgen, maar nu ik toch net klaar ben met het afhandelen van een storing en nog met de laptop op schoot zat ging ik me oriënteren op onze zomervakantie naar Portugal. Toen zag ik op de kaart Santiago de Compostella. Ik dacht toen aan jullie en besloot jullie verhalen te lezen.
    Boeiend geschreven, Ingeborg.
    Het is een indrukwekkende prestatie die jullie aan het neerzetten zijn. Veel doorzettingsvermogen en een goede conditie hebben jullie. Respect.
    Zorg ervoor dat je het laatste stuk veilig gaat voltooien.

Succes en tot ziens in Nederland.
    Henri

Thea:

Geweldig zeg!
    Wat hebben jullie dat goed gedaan!
    En wat een tempo!
    Geniet morgen van het laatste stukje.

Jan En Maria Maas:

Hallo Ingeborg en John,
    Wat een verhalen zeg, het lijkt of je een boek aan het lezen bent. Knap hoor Ingeborg dat je telkens wederom een prachtig verslag schrijft. Je hebt je roeping gemist. Daarbij zijn jullie kanjers, het weer heeft jullie echt niet mee gezeten. Sommige dingen zijn wel herkenbaar voor Jan. Zo ook Cruz de Ferro. We wensen jullie de komende dagen nog veel succes met het fietsen naar jullie eindbestemming Santiago de Compostella. Groetjes Jan en Maria.

• 10 Juni 2013 - 21:11

Mariët:

Hee luitjes,
    De laatste loodjes... Wat gaan jullie goed zeg, en zo snel! Echt knap en dan ook nog met dat weer. Adrie is al een beetje aan het uitzoeken hoe en wat om volgend jaar te gaan. We moeten maar snel afspreken. Super leuke verhalen om te lezen.

• 11 Juni 2013 - 07:46

Han :

Je loopt nu naar de laatste dag of dagen toe.
    Leuk dat jullie zoveel mensen tegen komen en wat een prestatie voor die 2 dames van 73 en 82 jaar om dit nog te doen en dan met zo`n zere knie knap hoor.
    Maar ook alle respect voor jullie beide en ik kan me voorstellen dat je nu wel naar huis verlangd.
    Nog even vol houden en toch genieten van jullie laatste dagen.
    Wij blijven jullie volgen.
    Lieve groetjes van ons. Sjaak en Han.

• 11 Juni 2013 - 10:23

Bas & Hilde:

Hoi Ingeborg & John, wat leuk weer om jullie verhalen te lezen! Ik moet ook erg hard lachen om de witte pijlen en aanmoedigingen, zal ze morgen ook nodig hebben als wij aan de klim beginnen. We zijn gisteren in Leon aangekomen en blijven er vandaag nog een dagje. Weten jullie al of jullie ook nog naar Finesterre gaan? Misschien komen we jullie dan nog tegen in Santiago, zal jullie verslag blijven volgen in ieder geval. Geniet ervan en tot ziens!

• 11 Juni 2013 - 17:09

Anja:

Hoi Ingeborg en John,

Wat is het toch leuk om elke dag uit het werk jou verhaaltjes te lezen Ingeborg, kijk er telkens weer naar uit.
    Nog een klein stukje, het einddoel is in zicht, wat een prestatie!!!
    En wat een ervaring, geweldig, die nemen ze jullie nooit meer af.
    Kan me voorstellen dat jullie een beetje naar huis verlangen, het is wel snel gegaan voor ons gevoel, maar jullie zijn toch al wel een tijdje onderweg. Geniet nog echt even van de laatste dagen, en alvast een goede reis terug. Liefs René en Anja

• 11 Juni 2013 - 21:59

Berry En Liesbeth:

Hallo John en Ingeborg

Op de valreep kan ik jullie nog net bedanken voor het feit dat ik jullie reis mocht meebeleven.Jullie gaan hier denk ik nog heeel vaak aan terug denken met warme gevoelens. Het is prachtig om onderweg te zijn en daarbij mensen tegen te komen met wie je een band schept.Misschien jammer dat het weer niet altijd mee zat, maar meestal geeft dat alleen bij thuisblijvers een mineurstemming.Geniet van jullie laatste dagen, de terugreis en vooral het thuiskomen.

Grt Berry en Liesbeth