dag 23 Los-Arcos - Nájera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van john en ingeborg - WaarBenJij.nu dag 23 Los-Arcos - Nájera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van john en ingeborg - WaarBenJij.nu

dag 23 Los-Arcos - Nájera

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg john en ingeborg

03 Juni 2013 | Spanje, Nájera

Het pelgrimsmenu smaakte heerlijk! We konden om 19.00 uur de 'kelder' in van het restaurantje waar de tafels klaar stonden. Ik zat langs een Nederlandse man, die in zijn eentje de Camino loopt, maar zojuist bericht had gehad dat zijn schoonzus ernstig ziek is en dus het risico loopt dat hij terug zal moeten. Ik at als voorgerecht pasta, als hoofdgerecht (wit)vis en als nagerecht fruit. Het was prima geregeld in een prettige ambiance. Om 22.00 uur moesten we binnen zijn en om 22.30 uur ging het licht uit. Op dat moment lag een Engelsman al hevig te snurken, tot groot ongenoegen van een Italiaan. Ik vind het vooral allemaal erg komisch, doe mijn oordopjes in en binnen enkele minuten slaap ik als een roos! John trouwens ook. Vanmorgen liep ik alweer rond zevenen te zoeken naar een bakkertje waar ik heerlijk vers bruin stokbrood kon kopen. Nog lekker koffie gezet in de refugio en om 8.00 uur vertrokken na afscheid te hebben genomen van Michel en Claudette, de Belgische refugiohouders. We hebben de stempelkaart van een Belg bij ons, die hij was vergeten en hij zou vandaag bij de refugio gaan slapen waar wij heen gaan. De zon schijnt en de omgeving is prachtig. We fietsen tussen de Spaanse wijngaarden, langs olijvenboompjes en komen op een bepaald moment op de route van de wandelaars. Zagen we de laatste dagen tientallen wandelaars, we zien er nu makkelijk honderd lopen. Die wandelaarroute kronkelt langs een stuwmeer en er volgen enkele gestage hellingen in een afwisselend landschap met prachtige uitzichten. In het oude koningsstadje Nájera willen we overnachten. We hebben (maar) 60 km gefietst maar we hebben besloten om drie dagen 60 km te fietsen waarbij we de derde dag eindigen in Burgos en zo wat meer de tijd hebben om deze stad te bezichtigen. We zijn dus best wel vroeg bij de refugio en we hoorden voor het eerst vertellen dat we tot 17.00 uur moesten wachten, de wandelaars gaan voor. Aangezien we heel veel wandelaars hebben gezien durven niet het risico te lopen dat de 90 bedden om 17.00 uur vol zitten en gaan op zoek naar een ander overnachtingadres. Gelukkig vinden we een Chambre d’Hotes met een speciale ruimte voor pelgrims en nu zitten we op een heerlijk zonnig terras wat te drinken terwijl de pelgrims binnenstromen, waaronder een dame met een (pak)ezel... ik denk dat we er goed aan hebben gedaan om uit te wijken naar een ander adres.

  • 03 Juni 2013 - 21:23

    Emile:

    Ik volg jullie op weg naar Santiago. Nadat een collega van mij deze tocht maakte, raakte ik in de ban van de camino. Nu ik jullie aan het volgen ben raak ik er per dag meer van overtuigd dat ik het gewoon moet gaan doen. Wilde wachten tot ik met pensioen ga, maar aangezien dat nog vier jaren duurt, zal ik eerder een besluit nemen. Jullie inspireren me enorm met jullie mooie verhalen. Respect verdienen jullie sowieso om met het barre weer door te fietsen. Volgende week bereiken jullie Santiago dus ik geniet nog even van jullie reis. Houd moed en zet 'm op!

  • 03 Juni 2013 - 21:43

    Harry Van Dijk:

    Ik heb de verslagen van Ingeborg en van jullie reis gelezen, ik vind het een stukje verslaglegging van de bovenste plank. John kan er ook wat van, daar weet ik alles van en ik weet nu ook van wie John dat heeft, ha ha. Ik vind het geweldig wat jullie doen en ik ben erg onder de indruk van jullie reis. Jullie zijn er bijna, heel veel plezier nog en geniet er samen van. Ik vind het wel vervelend dat jullie veel slecht weer onderweg gehad hebben en het laatste stuk moet toch wel zonder navigatie lukken. Goede reis, voorzichtig en groetjes, Harry van Dijk.

  • 04 Juni 2013 - 08:09

    Han:

    Was blij dat ik weer het verslag kon lezen en fijn dat nu het zonnetje schijnt dat zal we een verademing zijn na al dat slechte weer. Dit is de laatste week van jullie tocht met de fiets. Diepe respect hebben wij voor jullie beide. Nu zijn jullie in Spanje, en wat ik al zie om het hoekje als ik de kaart bekeek en Santiago is in zicht.
    Nog heel veel plezier en mooie dagen en pas goed op jezelf.
    Lieve groetjes van ons.

    Sjaak en Han.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

john en ingeborg

Op 29 augustus 2014 vertrekken wij naar Ierland en willen wij het 'groene rondje' van Ierland gaan fietsen.

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 39667

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 21 September 2014

Ierland op de fiets

12 Mei 2013 - 21 Juni 2013

Santiago de Compostela

Landen bezocht: