dag 19/20 St-Palais - St Jean Pied de Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van john en ingeborg - WaarBenJij.nu dag 19/20 St-Palais - St Jean Pied de Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van john en ingeborg - WaarBenJij.nu

dag 19/20 St-Palais - St Jean Pied de Port

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg john en ingeborg

31 Mei 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

We hadden gisteren met de vrijwilligsters afgesproken dat we om 8.00 uur zouden ontbijten nadat we nog even in het heerlijk warme kantoor gebruik konden maken van wifi. Ze verontschuldigden zich voor het 'eenvoudige' Franse ontbijt, maar wij vonden het prima voor die 12 euro die de overnachting incl. ontbijt ons kostte. Stokbrood met jam en koffie samen met ons eigen meegebrachte fruit en de overgebleven yoghurt van gisteren. Vanuit een van de vele raampjes die het retraitehuis Zabalik (het voormalige Franiscanenklooster) bevat, zag ik de regen weer rijkelijk vallen. Het valt niet mee om dan de knop om te draaien en in vol (regenpak)ornaat op de fiets te stappen, vooral wetende dat er een paar zware klimmetjes aankomen. We hoeven ook niet heel vroeg te vertrekken want hebben gisteren nog 88 km gefietst waardoor er vandaag nog 30 km overblijven voordat we in st. Jean Pied de Port zullen eindigen. Vanuit het klooster komen we direct in klim naar de 'Stele de Gibraltar', het punt waar volgens de pelgrimsgids uit de 12e eeuw de drie grote pelgrimsroutes uit Tours, Vezelay en le Puy samenkomen. We zien onderweg ook steeds meer wandelaars, grote rugzakken, grote poncho's daar weer overheen en een wandelaar had zelfs een karretje achter zich. We zien ook de Pyreneeën steeds dichterbij komen en op hoogte is het uitzicht soms bijzonder mooi, maar de nevel verpest voor een groot deel het uitzicht. Op een kruising na een pittige klim komen we in gesprek met een wandelaar, ook onderweg naar Saint-Jean-Pied-de-Port. Hij waarschuwt ons dat -indien we niets hebben gereserveerd- alles vast vol zit. Pfff als dat zo is hebben we dus een probleem, maar ik probeer er niet aan te denken. Gisterenavond is er vanuit het klooster nog gebeld met een Nederlandse gîte d’etape -houder (Arno) maar die had voor vanavond geen plaats meer en voor morgen nog één plaats. We zouden wel bij hem langs gaan om e.e.a. aan informatie te ontvangen i.v.m. het terugsturen van onze vele overbodige spullen. Nog verderop lopen er tientallen wandelaars in groepjes. Dan klimmen we Saint-Jean-Pied-de-Port binnen en komen direct in een smal straatje langs het kerkje van la Madeleine door de poort st. Jacques waarbij we direct gaan lopen omdat het straatje veel te steil naar beneden gaat om te fietsen. Het is een schitterend uitzicht en een prachtige plaats. Ondanks de regen lopen er vele toeristen zich te vergapen aan de wandelaars en onze fietsen. We gaan binnen bij het speciale infocentrum voor pelgrims, waar we informatie vragen voor overnachtingplaatsen en dat is snel geregeld! Als we daar aankomen kunnen de fietsen direct in de garage van het grote oude soort van herenhuis, dat –ter bescherming van de vloer- vol ligt met karton. Daar kunnen we onze regenkleding ook meteen achterlaten. Omdat het nog zo vroeg is kunnen we kiezen uit een tweepersoonskamer, die 15 euro kost per nacht. De kamers met de stapelbedden kosten 12,50 euro. In het hele huis hangt de geur van boenwas. Het is er netjes, in de ruime gang staat een bank waaronder de schoenen geplaatst moeten worden. In de keuken staat een koffieautomaat, keukengerei en is het mogelijk om op inductie je eigen maaltijd te bereiden en er zijn drie toiletten, drie douches en meerdere wastafels. Helaas is er in geen enkele ruimte verwarming, maar ach, een kniesoor die daar om zeurt.... we mogen 2 nachten blijven zodat we morgen de spullen kunnen uitzoeken die terug kunnen naar huis. We komen op de mooie grote houten trap een Nederlandse vrouw tegen met haar vriendin uit Weesp. Ellen en Marion. Ellen gaat vanuit hier de tocht naar Santiago wandelen, Marion vergezelt haar negen dagen. Als we een heerlijk warme douche hebben genomen gaan we het dorpje weer in om wat te eten als John ineen keer roept; "hé, daar is Willi!!" Ongelofelijk! Hij gaat toevallig in dezelfde gîte d’etape overnachten als waar wij verblijven. Dan lopen we binnen bij een Italiaans restaurant, het is rond 13.00 uur en erg druk maar er is nog plaats. Hier kunnen we gebruik maken van wifi en nemen een heerlijke plat du jour en ach, een wijntje en een biertje hebben we wel verdiend... later kopen we in de supermarkt nog wat te eten en drinken voor de avond. Langzaam aan loopt de gîte d’etape vol met wandelaars. Ze komen overal vandaan: uit Japan, Canada maar ook veel uit Frankrijk. Het is een natte boel in de gang en op tv, die in de huiskamer aanstaat, zien we dat we in het gebied verblijven waar het code oranje is; huizen lopen onder en er word geklaagd over de tuinbouw die aan het verregenen is. 's-Avonds raken we in gesprek met vier Franse vrienden die tot aan Roncevaux zijn gelopen en sneeuw hebben gezien.
Dag 20
We hebben vannacht goed geslapen en uitgeslapen tot 9.15 uur. Tja en het regent nog steeds. We halen alle spullen naar boven in de kamer en zoeken uit wat terug kan. We hoeven gelukkig niet te dobbelen of we iets meenemen of dat het in de doos gaat... we zijn het aardig eens. Er gaat 14 kg(!) terug naar huis en het kan allemaal in één doos. Het voelt raar om al die spullen achter te laten. Voor de rest van de dag lummelen we wat rond in het leuke plaatsje, bekijken de kaart(en) voor de komende etappes en zijn er op dit moment nog niet uit of we -nadat we over de Pyreneeën heen zijn geklommen- richting Pamplona zullen gaan of naar Urroz.

• 31 Mei 2013 - 17:27

Maria En Jan:

Hoi Ingeborg en John,
    Als ik het zo allemaal lees hebben jullie geen geluk met het weer. Petje af voor jullie. St. Jean is inderdaad een mooi plaatsje. Morgen de Pyreneeën in mooie tocht ligt voor jullie, wel een paar pittige klimmetjes maar ook een schitterende lange afdaling. Nog ongeveer 800 kilometer en dan ben je er. Veel succes morgen en de komende dagen,
    Groetjes Maria en Jan

• 31 Mei 2013 - 18:54

Helga:

Nou dat lijkt mij dan inderdaad ook geen moeilijke keuze hoor Ingeborg......of voor 12,50 in een stapelbed of voor 15,= op een tweepersoonskamer samen?? Hahaha daar hoef je niet over na te denken natuurlijk tenzij je zo moe bent van al die dagen fietsen..........maar ja dat zal ik nooit weten want ik geloof niet dat ik jullie dit ooit na ga doen. Wat een doorzettingvermogen zeg. Petje af. XX

• 31 Mei 2013 - 22:09

Anita En Ruud:

Hallo sportievelingen,
    We hebben hier heel veel bewondering voor jullie en zo maak je ook nog eens wat mee.
    Leuke verhalen om te lezen. Heel veel succes verder. groetjes uit Best.

• 01 Juni 2013 - 11:24

Cees En Nelly:

Hallo bedevaartgangers,
    Wat is het vaak afzien voor jullie, zoveel pech met het weer. Hopelijk brengt Spanje beter weer. Wij vinden het geweldig om jullie belevenissen te kunnen volgen. Morgen gaan wij naar ons vakantieadres en we weten niet of we daar Wifi hebben. Als dat niet is dan moeten wij jullie reisverhalen 14 dagen missen.
    Heel veel succes met het verdere verloop van de tocht met hopelijk beter weer.

• 01 Juni 2013 - 14:29

Han :

Hallo lieve bedevaartgangers, wat is het mooi om jullie zo van dag tot dag te kunnen volgen, en wat een doorzetting vermogen ik vind dat iedereen trots op jullie mogen zijn.
    Wat is het jammer van het weer maar helaas het is geloof ik overal slecht maar dat is voor jullie een schrale troost, volhouden kanjers, en ik lees nog 800 kilometer en dan zijn jullie er wat zal dat een fijn gevoel geven van we hebben het gehaald.
    Nu is het vandaag de 21e dag dat jullie aan het fietsen zijn knap hoor, toch leuk dat je zoveel verschillende mensen tegen komt en ieder gaat die kant op met zijn eigen gevoelens.
    Wij leven met jullie mee en denken aan allebei.
    Nog heel veel succes met het fietsen en hopelijk wat beter weer.
    Lieve groetjes van ons xxxx Han en Sjaak.

• 01 Juni 2013 - 21:09

Henny:

Lieve bedevaartgangers, wij zijn trots op jullie dat jullie ondanks het verschrikkelijke weer er toch een mooie tocht van weten te maken. Wij wensen jullie veel kracht en doorzettingsvermogen om door de Pyreneeën te komen. Lieve groeten van Toon en mij xxx

• 02 Juni 2013 - 10:28

Linette:

Hallo Ingeborg en John, wat een bikkels. Jullie hebben wel erg veel van 'Iets anders...'. Robert en ik zijn net terug van 1e deel Pieterpad. Het was even een inhaalslag om jullie verslagen te lezen en net als jullie hebben wij ook veel regen gehad. Zijn maar 5 wandelaars tegengekomen die ook het hele halve pad liepen. De gastadressen hadden plaats genoeg, ze waren verbaasd dat wij toch elke dag verder liepen, het meeste afgezegd vanwege het slechte weer. Op dag 5 durfde ik Robert eindelijk te bekennen dat ik niet gedacht had dag twee te halen, het was tenslotte mijn idee. Maar goed we hebben het uitgelopen, 260 km in totaal. De twee middagen dat we zon hadden, zijn we verschrikkelijk verbrand. Ook fijn. Verder was ons regenpak ons kloffie. We hebben wel geleerd de kleine dingen te waarderen, bij vragen van mensen waar we tijdens de dag het meest behoefte aan hadden, was ons antwoord eensgezind: een bankje om wat uit te rusten en even die tas van je rug, natuurlijk in de regen, maar toch! Vandaag brandt hier een kaarsje voor jullie, voor goed weer en optimisme tijdens de fietstocht. Een goede reis verder en heel veel groeten. Linette.

• 02 Juni 2013 - 14:17

Mirjam Heinsbroek:

Ai ai wat een prut weer en wat een bikkels zijn jullie! Ben heel benieuwd wat er overbodig is gebleken en in de doos beland. Nog een maandje en dan kunnen we live bijpraten en lachen om al het lief en leed dat jullie hebben verzameld op deze tocht der tochten! Succes verder! Mirjam

• 02 Juni 2013 - 19:39

Bas & Hilde:

Hoi John & Ingeborg! Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Weet zeker dat we jullie nog gaan tegenkomen, en anders kunnen we jullie iig via jullie blog volgen. Geniet ervan en buen camino!

• 02 Juni 2013 - 21:42

Ans Huijbregts:

Hallo Ingeborg en John,

Ook wij genieten van jullie uitgebreid verslag - sommige gegevens komen bekend voor en veroorzaken behoorlijk wat kriebels. Ik weet dat de tocht voor ons niet weggelegd is maar leuk vinden wij het zeker- jullie zijn geweldig!
    Wij speculeren over een veel kortere fietsreis voor een van de volgende jaren. Dit jaar doen wij het rustig aan. Mensen die twijfelen om de reis naar Santiago te maken krijgen van jullie verslag zeker inspiratie.
    Wij wensen jullie nog vele mooie - zonnige kilometers toe en een hele mooie aankomst in Santiago.
    Hartelijk groeten van Roelof en Ans